Jihomoravské bicyklení – Charvátskými vinicemi

Poslední dny letošního léta skupinka nadšených cyklistů strávila společně na cyklostezkách mezi vinohrady na Dunajovických vrších kolem Dolních Dunajovic. V pátek jsme se začali sjíždět do místa ubytování – Penzion u Galů v Dolních Dunajovicích. Ti, co přijeli odpoledne, stačili vyrazit na obhlídku místních vinných sklepů a ochutnat něco z letošní úrody. Druhá část dorazila společně až večer, takže se stačili pouze ubytovat.

Ráno po snídani jsme osedlali naše bicykly, seznámili jsme se s dnešní trasou, vyfotili se společně před penzionem s vlajkou Jihomoravského bicyklení a konečně vyrazili vstříc dnešním zážitkům. První část trasy vedla po silnici do Brodu nad Dyjí a dál přes Horní (Mušovskou) nádrž. Pak jsme měli pokračovat po levém břehu směrem k Drnholci, ale cyklisté znalí místních tras nás nasměrovali na pravý břeh, že je tam lepší cesta. Vrátili jsme se tedy na pravý břeh a po hrubé asfaltové cestě, kde jsme vyhýbali několika rybářům, jsme se dostali do Drnholce. Tady jsme podle plánu měli projet sklepní uličkou a ochutnat u místních vinařů letošní burčák. Na náměstí nás ale překvapil dav lidí a místní Drnholecké vinobraní. Abychom mohli ochutnat z místní úrody, museli jsme si zakoupit žetony a skleničky, protože v rámci akce se nedalo jinak získat vzorek burčáku nebo vína z místních vinných sklepů. Vzhledem k množství lidí jsme upravili trasu tak, že jsme navštívili nejbližší sklípek, tam jsme provedli ochutnávku, chvíli poseděli, Eliška si pohrála na písku a pak jsme Drnholec opustili skrz Drnholecký luh po cyklostezce „K soutoku“. Po ní jsme se dostali až do Novosedel, kde byla naplánovaná obědová přestávka v Restauraci Na kopečku. Byl to vlastně jenom pěkný dřevěný přístřešek s posezením. Ale vařilo se tu, podávaly nápoje a to bylo to hlavní. Využili jsme nabídku všech tří jídel a přes drobné nedostatky byli všichni uspokojeni česko-rakouskou obsluhou. Dál naše trasa vedla do Nového Přerova a do Dobrého Pole. Až sem Laďovi vydržela sklenička z Drnholeckého vinobraní na nosiči, než mu upadla a rozlomila se. Z Dobrého pole naše cesta pokračovala po polní asfaltové cestě k Dunajovickým kopcům. Po rovinatém terénu konečně malé stoupání mezi Velkou Slunečnou a Liščí kopec. V nejvyšším bodě jsme se pokochali pohledem na Pálavské vrchy, Fanda s Petříkem si vyjeli nahoru na kopec na vyhlídku. Pak už jsme sjeli dolů ke sklípkům nad Dunajovicemi. A protože bylo krásně, udělali jsme se ještě malou zastávku u sklípku Mikrosvínu a ochutnali několik vzorků jejich vína. Byla to taková příjemná tečka za tím dnešním putováním. Krásné posezení s výhledem na Pálavu při západu slunce – nádhera! Večeři jsme měli domluvenou společnou v restauraci Fontána a po ní se většina odebrala do hajan. 5 statečných ještě vyrazilo na malou ochutnávku do sklípků.

V neděli ráno jsme se nasnídali, sbalili, naložili věci do aut a pak teprve jsme se seznámili s dnešní trasou, nafasovali pití a energii sbalenou na cesty a vyrazili vzhůru k Velké Slunečné, odkud jsme včera odpoledne přijeli. Nahoře si Laďa ml. krátil čekání na pomalejší účastníky výjezdem nahoru na vyhlídku vedle Velké Slunečné, jako včera kluci. Sjeli jsme vymletou cestou pod kopec a pak už po asfaltové polní cestě mezi vinohrady k Novosedlům po vrstevnici pod Starou Horou. V Novosedlech jsme si u hlavní silnice ve sklípku dali červený burčák a po chvíli jsme se napojili na cyklostezku „K soutoku“, kterou jsme jeli kousek i včera. Tentokrát jsme ale opravdu zabočili k soutoku Jevišovky a Dyje, chvíli odpočinuli a vyrazili směrem k česko-rakouské hranici. Minuli jsme památník ke 400. výročí příchodů Chorvatů na Moravu za Jevišovkou a za tratí jsme po cyklostezce Greenway K-M-W pokračovali podél hranic proti větru do Nového Přerova. Vítr nám trochu roztrhal náš peloton, takže jsme na sebe počkali na kraji Nového Přerova, kam dorazil i Fanda, který z Dunajovic vyjel později po mši. Zajeli jsme do hospůdky Jáňův dvůr a poobědvali jsme. Pak jsme se vrátili zpět za Nový Přerov, kde jsme se napojili na cyklostezku Eurovelo 9 a po ní jsme se dostali do Březí a tam jsme odbočili na silnici vedoucí do Dolních Dunajovic, kde letošní výjezd po vinařských stezkách skončil. Naložili jsme sebe i kola do aut, rozloučili se s Robertem, který pokračoval na svém lehokole až domů, s Michlíčkovými, kteří popojížděli do Popic na vlakovou zastávku a vlakem domů a taky vyrazili směr domov.

Většina cyklovýletů po vinařských stezkách bývá zalitá podzimním sluncem a nejinak tomu bylo i letos. K tomu nás v neděli trochu ošlehal i vítr, ale přesto se účastníkům (aspoň podle jejich bezprostředních vyjádřeních) další výjezd Jihomoravského bicyklení líbil, včetně nové účastnice Jany.